vrijdag 30 oktober 2015 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van wieteke van der Paal - WaarBenJij.nu vrijdag 30 oktober 2015 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van wieteke van der Paal - WaarBenJij.nu

vrijdag 30 oktober 2015

Door: ellen en wieteke

Blijf op de hoogte en volg wieteke

08 November 2015 | Portugal, Lissabon

Lieve familie en vrienden,

Eindelijk kunnen we weer even op internet en kunnen we alvast van de laatste dagen een bericht erop zetten!

Vrijdag 30 oktober:
Ellen;
7.20 opgehaald om naar het station van Breda te gaan om vervolgens de high speed te nemen naar Schiphol met 1 koffer met 31 kg een rugzak (handbagage) ongeveer 10 kg goed bepakt en een plaatsje kunnen bemachtigen in de trein tot Rotterdam 2 plaatsten 1 vol met bagage en een om te zitten uiteindelijk toch de handbagage op schoot door de drukte! Gelukkig geen vertraging en een snelle rit! Om 8.50 op Schiphol wachtend op reisgenoot Wieteke!

Om 7.15 na alle bepakking in de auto te hebben gezet 1 koffer 23 kg, 1 handbagage 8 kg en een tas met verbandmateriaal 23 kg. De hele familie in de auto, onderweg een soort van picknick in de auto op weg naar Schiphol pap en mam achter ons aan! Alles liep goed en hadden gelukkig geen file! Om 9 uur op Schiphol aangekomen elkaar gevonden en lekker met z'n allen wat gedronken. De tas met verbandmateriaal nog laten sealen zodat er niks bij gestopt kon worden. Toen op zoek naar de gate, nog ver lopen en uiteindelijk gevonden er stond een hele rij!

Afscheid genomen van Mark de kleine mannen en pap en mam, ons grote avontuur kon beginnen! We checkten oeps onze koffers wogen al teveel zoals we al dachten maar daar werd niks over gezegd! Toen nog door de douane Ellen moest natuurlijk haar hele rugzak leeghalen bij mij m'n koffertje open en geen probleem!
Na een smoothie bij de Starbucks en toen naar de gate. We kwamen erachter dat we helemaal niet naast elkaar zaten we baalden vreselijk! Uiteindelijk zat er iemand naast Ellen die wel wilde ruilen. We zagen de Kuip, en de Zeelandbrug het was goed helder! Wat hebben we toch een prachtig land!

Onderweg kregen we een heerlijk broodje met kip en salade en een smoothie! Op naar Lissabon we raakten de hele reis niet uitgepraat! In Lissabon moesten we overstappen, we kwamen daar op Nederlandse tijd om 15 uur aan, maar moesten een uur terug in de tijd, dus het werd 14 uur. We moesten wachten tot 16 uur. Er waren veel winkels dus nog wat rondgelopen en we zagen een Mac Donalds we hebben ons natuurlijk laten verleiden voor de Mac we konden het maar binnen hebben!
Opnieuw zaten we niet naast elkaar in het vliegtuig. Ik was in het midden geplaatst en het hele vliegtuig stoomde vol en ik bleef alleen zitten! Ellen vroeg aan de steward of we zomaar mochten ruilen dat was geen probleem maar moesten wachten totdat we klaar waren voor vertrek.

Het hele bagage gebeuren in het vliegtuig is bijna niet te beschrijven, waar wij maar 1 stuk van mee mogen nemen worden hier 3 of 4 tassen heel normaal gevonden en gewoon duwen dat maakt niet uit! Uiteindelijk past het allemaal!
Veel aanspraak van allerlei mensen heel vriendelijk. Het vliegtuig landde in Accra en er ging geklap en gejuich op! We stonden stil en alle Ghanezen vlogen op om eruit te gaan! Er lagen nog kussens verpakt op de stoel naast ons een Ghanees plofte erop en Ellen schrikte op de Ghanees zei welkom in Ghana en its not a bom!

We stapten uit het vliegtuig en voelden de zwoele warme en drukkende warmte het was nog 27 graden! Uhm ja een slurf om uit te stappen kennen ze hier niet en we moesten tussen alle auto's busjes door ons naar de ingang zien te krijgen.
Opnieuw moesten we allerlei vragen invullen deze hadden we in het vliegtuig al ingevuld.
We kwamen bij een eerste tafel hier moest je in een camera kijken en mocht je doorlopen naar de douane, hier werd het onder verdeeld in local of Ghana en other nationals.
We moesten naar een vrouw apart van elkaar ik verstond haar slecht nogmaals moest ik voor een camera staan en ik mocht doorlopen. Ellen moest ook haar vingerafdrukken nog geven! Er stond een man (toerist) veel stampei te maken omdat hij zijn vingerafdrukken niet wilde geven! Gelijk een heleboel mensen erbij!
Hij begon ook tegen ons echt belachelijk dat ik dit moet doen bla bla! Wij zeiden dit hoort erbij!

Opnieuw nogmaals een check door de douane en toen naar de koffers! De koffers lieten op zich wachten. Julius belde dat hij stond te wachten. Opnieuw een laatste check bij de douane ze vroeg wat er in de tas zat, uitgelegd en ze vroeg wat heb je dan voor mij, Ellen had zeepkettingen mee genomen dus daar hebben we haar mee omgekocht en we waren gelijk" friends"!
We konden daar geld pinnen 800 cedi (180 euro), eindelijk konden we naar buiten!

We keken om ons heen en zagen alleen maar mannen met bordjes en iedereen riep en vroeg of we een taxi wilden hebben, Uhm nee een vriend komt ons halen was ons antwoord! Gelukkig zagen we Julius en we gingen naar de taxi standplaats. Julius had mot met de chauffeur omdat hij vond dat de taxi te klein was voor al onze spullen! Ook was er een man die om geld bleef vragen aan ons om te kunnen roken dat was heel vervelend!
Ik dook de taxi in en Ellen bleef verstandig het nog even op de voet volgen uiteindelijk zaten we erin! Om 23.15 kwamen we aan bij de zusters. Het hele terrein was omheind met prikkeldraad een man op z'n sokken deed de poort open, welkome to Ghana!
Koffers werden naar boven gesjouwd een ervan op het hoofd! De zusters sliepen al. Julius legde uit wat zijn plan was voor morgen, kaartje bus halen, naar de markt eten en naar de universiteit. Om 10.30 kom ik
jullie halen!
Een schone kamer met een waaier verder alles oud en elektriciteit die overal uitsteekt! We kunnen lekker gaan slapen!
Op naar zaterdag! We hebben wel een eigen douche, wc en wastafel!