maandag 9 november - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van wieteke van der Paal - WaarBenJij.nu maandag 9 november - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van wieteke van der Paal - WaarBenJij.nu

maandag 9 november

Door: ellen en wieteke

Blijf op de hoogte en volg wieteke

10 November 2015 | Ghana, Kumasi

Maandag 9 november

Om 1:50 uur lopen we met Marieke en Lieke richting de weg. De bus vertrek om 2 uur vanuit Town, dus het zal niet heel lang duren voordat de bus er zal zijn. Uiteindelijk duurt het een hele tijd voordat de bus komt en vragen we ons af of de bus nog wel zal komen. Er zitten twee mannen onder een boom aan de overkant van de straat Lieke gaat vragen aan hen of zij misschien weten wanneer de bus zal vertrekken. De man zegt om 2.30 uur. We zingen busje komt zo en ga zo maar verder, we hebben lol, die mannen zullen we gedacht hebben, gekke Hollanders! We wachten en wachten, er rijd soms een brommer langs en een aantal hondjes komt nieuwsgierig kijken wat er allemaal gaande is zo midden in de nacht. Uiteindelijk komt de bus om 2.45 uur. We nemen afscheid en ze stappen in, Marieke zit al in de bus en de man kijkt de kaartjes na, dit is niet goed de kaartjes waren voor gisternacht! Uiteindelijk mogen ze toch mee. We worden nog gefotografeerd door iemand uit de bus, ja 5 blanke vrouwen waar zie je dat nou? We zwaaien en lopen terug, Carmen moet zich nog afmelden dus we lopen midden in de nacht het ziekenhuis binnen. Al sluipend haha, er liggen overal mensen op de grond te slapen maar ook op de vele banken die er staan. Ze meld zich af en we gaan naar huis. We vallen als een blok in slaap.

Rond 7:30 uur wordt ik wakker, kan niet meer in slaap komen en lees wat, rond 10:30 uur ga ik eruit, Ellen ligt nog lekker te slapen. Ben benieuwd of het water het weer doet en jawel hoor het doet het weer! Ik doe de afwas, lees wat en rond 11:45 uur is Ellen wakker, we brunchen gezellig samen en ondertussen maken we plannen voor de dag. We willen Carmen wat helpen dus vegen we de vloer en dweilen die, maken alles schoon met een natte doek, doen de badkamer en de wc, hoeft ze dat voorlopig weer even niet te doen. We wassen met de hand de kleding die nodig is en hangen alles op om te drogen.

We douchen en lopen richting town. Onderweg veel vrachtverkeer met een hele lading rood stof achterlatend, de bladeren en bosjes langs de kant van de weg zijn er ondertussen rood van geworden. We zien de brandweerauto bij de wasstraat staan en de mannen zwaaien uitbundig naar ons, we zwaaien terug en lopen door. Nog geen twee meter verder stopt de brandweerauto en we moeten instappen dan brengen ze ons een stukje verder ri town! Nou daar zitten we dan in een net gesopte brandweerauto! We worden op handen gedragen, ze willen opnieuw allemaal weer met ons op de foto! Mee is er ook en we praten wat, bedanken ze allemaal en lopen verder ri town. We komen aan bij onze stamkroeg, helaas er is nog steeds geen frisdrank (daar komen we in Nederland echt niet mee weg hoor, maar hier wel) we gaan weer weg. We kopen een flesje drinken in een van de kiosk en drinken deze op, we kijken uit op de rotonde in Nandom, wat een wirwar van auto’s, trotro’s, motoren, bussen, vrachtauto’s en fietsen, maar ook hier tussendoor lopend de geiten, schapen en hanen. We kijken onze ogen opnieuw uit.

Het wordt schemerig en we besluiten om terug naar huis te gaan. Carmen is onderweg vanuit Wa maar dat kan nog wel 2,5 uur duren, dus we lopen rustig terug. Onderweg worden we door velen vriendelijk begroet, good evening how are you? Ook de vele kleine kinderen gillen en zingen het bijna howareyouiamfine en dat ongeveer 100 keer achter elkaar, we lachen erom. Ook de vele volwassenen onderweg zeggen how are you? Verder kunnen ze geen Engels, alleen dit ene zinnetje wel! We zien veel kinderen spelen met blikjes en voetballen, de zon is onder en het is een aangename temperatuur buiten. Overal wordt het vuur opgestookt om te gaan koken. De nevel op ons neer en op de velden naast ons het is prachtig om in te lopen, de rust keert terug op de weg iedereen zoekt zijn huis op. Carmen komt pas rond 21 uur thuis maar heeft heerlijke pizza mee genomen, we eten deze heerlijk op en gaan naar bed.